ד"ר עמיחי נחשון
מוסר וחברה במקרא בשני תחומיים מרכזיים: מדיניות מקראית (יחס לאומות בימי המקרא); יחס לבעלי חיים במקרא;
פענוח וניתוח של הדרוש לתהילים מכתב יד של ר' חיים גליפפה (ספרד המאה ה 14)
קורות חיים
נושא הדוקטורט: 'הדרישות של ה' מן הנוכרים בספרות ההיסטוריוגרפית ובספרות הנבואה במקרא' (2003) בהנחיית פרופ' רימון כשר. כעת עוסק בהוראה ובמחקר בנושא מוסר מקראי, סיפורים בתנ"ך ובספרות הנבואה. לאחרונה בנושאים אלו נתנו הרצאות בארץ ומחוצה לה, ופורסמו מאמרים אקדמיים.
במקביל לעבודה באוניברסיטה, עוסק בהוראה במכללות ומתנדב להעביר שיעורים בשבתות בפתח תקווה.
מחקר
מתמקד בחקר משמעויות רעיוניות של משלים מקראיים המתארים בעלי חיים. במקביל עוסק בפיענוח ובמחקר של כתב יד רבני מהמאה ה14 'דרוש על ספר תהילים', של ר' חיים גליפפה מספרד (מכין לפרסום).
קורסים
01-01038 היחס לבעלי חיים במקרא היבטים מוסריים וספרותיים
הקורס דן במורכבות היחס בין בני האדם לבין בעלי חיים במקרא. ניתן מבוא על מערכת היחסים האוטופית (בריאה וגן עדן ורעיון אחרית הימים) והרעיונות המרכזיים. ישנה יחידה על היחס החיובי כלפי בעלי חיים: חירות, חוקי צער בעלי חיים והעניין מוכח בסיפורים על כך ובתיאור רעיון הרועה האידיאלי. ישנה יחידה על היחס המורכב כלפי בעלי חיים: רעיון הכשרות כתחליף לצמחונות ורעיון הקרבת בעלי חיים על המזבח. בסיום הקורס ישנו דיון על הרעיונות שעולים ממשלים של בעלי חיים.
הקורס עוסק בנושא מורכב ועולים לדיון נושאים חשובים בתרבות המקראית. הקורס מלמד להפיק רעיונות ממקורות ומשיפוט סיפורים במקרא ולקחים רבים בקורס רלבנטיים בזמן הזה.
קורס מתוקשב: 01-01039 היחס לבעלי חיים במקרא היבטים מוסריים וספרותיים
הקורס דן במורכבות היחס בין בני האדם לבין בעלי חיים במקרא. בקורס זה ישנה מקראה בנושאים הנדונים. ניתן מבוא על המערכת היחסים האוטופית (בריאה וגן עדן ורעיון אחרית הימים) והרעיונות המרכזיים. ביחידות הקורס ישנה מקראה אודות היחס החיובי כלפי בעלי חיים: חירות, חוקי צער בעלי חיים והעניין מוכח בסיפורים על כך ובתיאור רעיון הרועה האידיאלי, היחס המורכב כלפי בעלי חיים: רעיון הכשרות כתחליף לצמחונות ורעיון הקרבת בעלי חיים על המזבח. בסיום הקורס ישנה מקראה על הרעיונות שעולים ממשלים של בעלי חיים.
זהו קורס מתוקשב המבוסס על תרגול ובחינה על חומר הלימודים הנמצא באתר. ישנם סיכומי נושאים וכן קישורים למאמרים רלבנטיים. הקורס מדריך קריאה עצמית והבנה מדויקת של הנלמד. התרגול והמבחן קשורים לחומר הנלמד ומתפתחים בו דיונים בין הסטודנטים המשתתפים. מכיון שהקורס עוסק בנושא מורכב ועולים לדיון נושאים חשובים בתרבות המקראית. הקורס מלמד להפיק רעיונות ממקורות ומשיפוט סיפורים במקרא ולקחים רבים בקורס רלבנטיים בזמן הזה.
01-09595 עיונים בחמש המגילות
הקורס מנתח את חמש המגילות: שיר השירים, רות, איכה, קוהלת ואסתר. ישנו מבוא לקורס ויש לכל אחת מהמגילות יחידת לימוד. הקורס עוסק בייחודיות של כל מגילה וברעיונות המרכזיים שבה. בכל יחידה לומדים ביחד חלק מהמגילה תוך העמקה רעיונית וספרותית.
הקורס עוסק בנושא מורכב ועולים לדיון נושאים חשובים בתרבות המקראית (כמו גיור, חסד ואהבה בין בני זוג). הקורס מלמד להפיק רעיונות ממקורות ומשיפוט סיפורים במקרא ולקחים רבים בקורס רלבנטיים בזמן הזה, שכן נהוג לקרוא את המגילות במועדים מיוחדים בשנה ואף נתקנה על כך ברכה מיוחדת: 'על מקרא מגילה'.
קורס מתוקשב: 01-09596 עיונים בחמש המגילות
הקורס מנתח את חמש המגילות: שיר השירים רות איכה קוהלת ואסתר. יש מבוא לקורס ויחידה על כל מגילה. זהו קורס מתוקשב ויש בו מקראה המסכמת את הרעיונות המרכזיים במגילות הללו.
זהו קורס מתוקשב המבוסס על תרגול ובחינה על חומר הלימודים הנמצא באתר. . הקורס מדריך קריאה עצמית והבנה מדויקת של הנלמד. התרגול והמבחן קשורים לחומר הנלמד ומתפתחים בו דיונים בין הסטודנטים המשתתפים. מכיון שהקורס עוסק בנושא חשוב עולים לדיון נושאים חשובים בתרבות המקראית (כמו גיור, חסד ואהבה בין בני זוג). הקורס מלמד להפיק רעיונות ממקורות ומשיפוט סיפורים במקרא ולקחים רבים בקורס רלבנטיים בזמן הזה.
פירסומים
רשימת פרסומים:
פרסומים שפיטים:
מאמרים בכתבי עת:
ע' נחשון, "תפילה לחבקוק הנביא על שגיונות". מגדים טו(תשנ"ב),עמ' 53–60.
ע' נחשון, "אור חדש על מכת האריות על יושבי שומרון (מלכים-ב יז כד–מא)". הגיגי גבעה ו (תשנ"ח), 1–7.
נחשון, "תפילת שלמה רטוריקה והשפעתה". הגיגי גבעה ז (תשנ"ט), 1–10.
A. Nachshon, "References to the Secondary Nations in the Prophetic and Poetic Biblical Literature. Jewish Political Studies Review 16 (2004), pp. 9–34.
ע' נחשון, "מלך החיות ומלך העצים דברי חכמים וחידותם". אורשת א' (תש"ע), עמ' 103–111.
ע' נחשון "לא תעמד על דם רעך אני ה' (ויקרא יט, טז) – המוטיבציה הדתית להצלת חיים במוסר המקרא". שאנן יב (תשס"ז), 31–39.
ע' נחשון, "ואהבת עולם אהבתיך" (ירמיה לא, ב), תוקפו של רעיון "בכורת ישראל" בעת חורבן בית המקדש הראשון". הגות ומחקר בחינוך היהודי ' (תשס"ח), עמ' 125–139.
ע' נחשון, וי' נחשון, י' (תש"ע). "תחבולה מוסרית פסיכולוגית בסיפור נבואי: עיון בינתחומי". מורשת ישראל 7 (תש"ע), עמ' 31–45.
ע' נחשון. "זיהוי מגמות מדיניות (תשע"ד). "שש מאות אלף רגלי (שמות יב 37; במדבר יא 21): ה"רגלי" כמושג מאחד בסיפורי המדבר", בית מקרא נ"ט (תשע"ד), עמ' 56–70.
ע' נחשון, "בת-פרעה כדגם לחסידי אומות העולם", הגות בחינוך היהודי י"א (תשע"ה), עמ' 18–30.
ע' נחשון, "ההתעללות של הפלישתים בפרות (שמואל-א ו ז–יב) – עיון בינתחומי", חיות וחברה 53 (תשע"ו), עמ' 33–39.
ע' נחשון, "משלי יונים במקרא", בית מקרא ס"ג (תשע"ח) עמ' 345–367.
ע' נחשון, (תשע"ט), "נספח – פענוח ופירוש כתב יד אנונימי לפיוט: 'אדון אמנני', ר' שמעון בן יצחק, בתוך לדרמן, ש':
Visualizing Divine Communication in Medieval and Early Modern Jewish Art, in "Visual and Material in Medieval and Early Modern Jewish Culture", Publishers, Chicago Brepols, 2019, pp. 43-47.
ע' נחשון, דרוש לתהילים של ר' חיים גליפפה כולל מבוא אקדמי, בהכנה לפרסום.
ע', נחשון , "משמעות תיאורי בעלי החיים במענה הראשון של ה' לאיוב (איוב לח לט –לט ל), נשלח לקונגרס העולמי למדעי היהדות ה 19, ירושלים תשפה, בהכנה לפרסום..
מאמרים בקבצים:
ע' נחשון, ע' (תשע"א). "פרק ע, האמרים האח האח; פרק קכד, ההגנה האלהית לעם ישראל מפני אויביו", בתוך : אפשטיין, י' וברוש, י' (עורכים) . מאורות תהילים, עיונים בספר תהילים מאת סגל ההוראה של מכללת אורות ישראל, אלקנה-רחובות, תשע"א, , עמ' 196–198; 344–347.
A. Nachshon,"'Set Bread and Water before Them' (2 Kings 6:22): Elisha’s Order to Treat his Enemies with Mercy and its Implications". In: Levin, Y. and Shapira, A. (eds.). War and Peace in Jewish Tradition: From the Biblical World to the Present. Oxford 2012, pp. 26–36.
תאריך עדכון אחרון : 12/12/2024