הכיצד הסתירה אסתר את זהותה היהודית?
לאחר שהוסרה ושתי מכס המלכה, והחלו לחפש מלכה חדשה במקומה, נאספו ונקבצו נערות רבות אל שושן הבירה, ובכללן אסתר, וזאת על מנת שהמלך אחשורוש יבחר לו מהן מלכה. ואולם, בשונה מכל הנשים שהיו שם, הרי שלגבי אסתר מודגש (אסתר ב, י): "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד". ויותר מכך, גם לאחר שאסתר נבחרה למלכה מודגש במגילה (שם, כ): "אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי". (רק כעבור כחמש שנים מאז בחירתה למלכה, במשתה השני שערכה למלך ולהמן, אז לראשונה היא גילתה את זהותה באמרה [שם ז, ד]: "כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד").
אכן, למרות שאסתר במשך שנים הסתירה את זהותה, הרי שבמהלכן היא שמרה על יהדותה! - כך עולה ממקורות שונים בספרות חז"ל, ומפורש הדבר בהרחבה בתרגום ראשון לפסוק (שם ב, כ): "וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ", וזה לשונו (בשינוי הארמית לעברית): "ואת מאמר מרדכי היתה אסתר עושה – שבתות ומועדים הייתה שומרת, בימי נידתה הייתה נזהרת, תבשילים ויין של נוכרים לא הייתה טועמת, וכל המצוות שחייבות בהן נשות בית ישראל הייתה שומרת על פי מרדכי, כמו שהייתה שומרת כאשר הייתה גדלה אצלו".
לאור זאת, היו שהפליגו בשבחה של אסתר, וראו בה דגם מופת לשמירת דת ישראל, וזאת אף בגולה ובניכר ובתוך סביבה עוינת. אכן, לאור כל זאת, גם מתעוררת השאלה: הכיצד לא קלטו אנשי החצר והמצויים בשושן הבירה שאסתר היא יהודייה? – ותמיהה זו מכוונת בעיקר לשתי מצוות שיכולות היו בנקל להסגיר את זהותה, שהן: שמירת שבת והקפדה על כשרות המזון!
בספרות חז"ל ובספרות התורנית הוצעו מגוון של תשובות. כך למשל, בנוגע לכשרות - היו שהציעו שאסתר אכלה פירות וירקות בלבד ולא אכלה בשר. ואם מעת לעת רצתה לאכול בשר, יכולה הייתה לנמק זאת בהעדפת טעם מסוים שיש בבשר הכשר, או בשיקולים של ניקיון והיגיינה. ולגבי שבת - היו שטענו שעיקר שמירתה הוא בהימנעות ממלאכות אסורות, וכמלכה, מן הסתם, היא לא עשתה מלאכות רבות כל ימות השבוע, כך שלא הורגשה אצלה חריגה בשבת. וגם אם נאמר שאסתר הייתה מדליקה "נרות שבת", יש לזכור שבעולם העתיק, בהיעדר חשמל, בכל לילה ולילה דלקו נרות כאמצעי תאורה, ולא היה בכך מאפיין מיוחד לליל השבת.
אכן, רבים טענו שאין צורך לחפש הסברים נקודתיים למצוות השונות ששמרה אסתר, כי "מאת ה' הייתה זאת" שלא נתגלתה זהותה, וגם על כך אנו מודים לה' ומברכים אותו לפני קריאת המגילה ואומרים: "שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה".