
פרופ' דוד הנשקה
קורות חיים
השכלה:
תשנ"א | תואר שלישי Ph.D (בציון מעולה) | אוניברסיטת בר-אילן | תלמוד |
מלגות ופרסים:
תשע"ז |
זכייה ב'פרס הרקטור לחדשנות מדעית', בעקבות הספר מה נשתנה? ליל הפסח בתלמודם של חכמים, ירושלם תשע"ו |
תשע"ד |
פרס התכנית ללימודים מתקדמים על שם קולאץ', אוניברסיטת בר אילן, על המאמר "ברכת המצוות – הלכה ותולדותיה", סידרא, כז-כח (תשע"ג), עמ' 109-27 |
תשע"ב |
זכייה בפרס תיגר למאמר מצטיין במשפט עברי מטעם הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן, על המאמר "מצוות האבות ומצוות סיני: פרשת גיד הנשה כפרק בתפיסת ההלכה של הרמב"ם", צ' הבר וכ' כהן (עורכים), מבִּרכת משה: קובץ מאמרים במשנת הרמב"ם לכבוד רנ"א רבינוביץ, מעלה אדומים תשע"ב, עמ' 646-619. |
תשע"א |
זכייה בפרס לחקר התלמוד ע"ש פרופ' א"ש רוזנטל ורעייתו ברטל ז"ל, האוניברסיטה העברית |
תשס"ט |
זכייה בפרס התכנית ללימודים מתקדמים על שם קולאץ', אוניברסיטת בר אילן, על הספר 'שמחת הרגל בתלמודם של תנאים', ירושלם תשס"ז |
ניסיון מקצועי ותפקידים באקדמיה:
תש"ע-תשע"ב | חבר ועדת המינויים של אוניברסיטת בר אילן |
תשס"ט | חבר מערכת 'כתבור בהרים – ספר היובל לפרופ' י' תבורי' (אלון שבות תשע"ג) |
תשס"ח-ואילך | פרופסור מן המניין במחלקה לתלמוד, אוניברסיטת בר אילן |
תשס"ז, תשע"ה-תשע"ו | חבר הוועדה לאופייה של אוניברסיטת בר אילן |
תשס"ו | חבר מערכת שנתון בר אילן, ל-לא (ספר הזיכרון לפרופ' מ"ש פלדבלום), רמת-גן |
תשס"ג-תשע"ו, תש"פ(-) | ראש מרכז נפתל לחקר התורה שבעל-פה, אוניברסיטת בר- אילן |
תשס"ב |
חבר מערכת דברי הקונגרס העולמי הי"ב למדעי היהדות, ירושלם תשס"א. |
תשס"ג- תשע"ז | עורך 'סידרא' |
תשס"א-תשס"ז | פרופסור חבר במחלקה לתלמוד, אוניברסיטת בר אילן |
תשנ"ט-תשס"ב | חבר מערכת 'סידרא' של המחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר אילן |
תשנ"ט (-) | חבר מערכת 'דיני ישראל' של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב |
תשנ"ז |
חברות בקבוצת מחקר של המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית, בנושא 'ראשית התפילה בישראל' |
תשנ"ו- תש"ס | מרצה בכיר במחלקה לתלמוד, אוניברסיטת בר-אילן |
תשנ"ב-תשנ"ה | מרצה במחלקה לתלמוד, אוניברסיטת בר-אילן |
תשמ"ב-תשמ"ח |
כותב ערכים באנציקלופדיה התלמודית, תוך כדי לימודים במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן |
תש"ם-תשמ"א | מגיד שיעור כללי בישיבת ה'הסדר' 'ברכת משה' במעלה אדומים |
פרסומים
רשימת פרסומים:
ספרים כמחבר:
משנה ראשונה בתלמודם של תנאים אחרונים, 365 עמ', הוצ' אוניברסיטת בר אילן, ירושלם תשנ"ז.
שמחת הרגל בתלמודם של תנאים, יד + 457 עמ', הוצ' מאגנס של האוניברסיטה העברית, ירושלם תשס"ז. זכה בפרס התכנית ללימודים מתקדמים ע"ש קולאץ', אוניברסיטת בר אילן תשס"ח.
מה נשתנה? ליל הפסח בתלמודם של חכמים, כד + 626 עמ', הוצ' מאגנס של האוניברסיטה העברית, ירושלם תשע"ו. זכה בפרס הרקטור לחדשנות מדעית, אוניברסיטת בר אילן תשע"ז.
ספרים (עורך):
סידרא, יט (תשס"ד), 189 עמ' + XI
סידרא, כ (תשס"ה), 248 עמ' + VIII
סידרא, כא (תשס"ו), 188 עמ' + X
סידרא, כב (תשס"ז), 200 עמ' + XI
סידרא, כג (תשס"ח), 205 עמ' + IX
סידרא, כד-כה (תשס"ט-תש"ע), 502 עמ' + XLI
סידרא, כו (תשע"א), 201 עמ' + XI
סידרא, כז-כח (תשע"ב-תשע"ג), 357 עמ' + XIV
סידרא, כט (תשע"ד), 194 עמ' + X
סידרא, ל (תשע"ה), 256 עמ' + XI
סידרא, לא (תשע"ו), 181 עמ' + X
סידרא, לב (תשע"ז), 219 עמ' + VIII
מאמרים:
"אביי ורבא - שתי גישות למשנת התנאים", תרביץ, מט (תש"ם), עמ' 193-187.
"לסתירות בפירושי רש"י לתלמוד", המעין, תמוז תשמ"ב, עמ' 14-9.
"על המציאות המשפטית במשנת הרמב"ם", סיני, צב (תשמ"ג), עמ' רכח-רלט.
"'מה נשתנה' לשיטת הרמב"ם", המעין, ניסן תשמ"ג, עמ' 27-21.
"לאוין שאין לוקים עליהם במשנת הרמב"ם", המעין, טבת תדש"ם, עמ' 40-33.
"להשגה החדשה של הראב"ד ל'משנה תורה'", סיני, צו (תשמ"ה), עמ' רס-רסד.
"על מצות ומרֹרים יאכלֻהו", המעין, ניסן תשמ"ה, עמ' 46-35.
"ממון לזה ונפשות לזה - ניתוח ספרותי של כלל משפטי", סידרא, ב (תשמ"ו), עמ' 48-37.
"מצוות הפורים", כתלנו, יב (תשמ"ז), עמ' 83-77.
"מדרש ארמי אבד אבי", סידרא, ד (תשמ"ח), עמ' 52-33.
"עירובי תבשילין - לתולדותיה של תקנה", סיני, קא (תשמ"ח), עמ' נג-פא. (וראה גם "שיורי עירוב", סיני, קיב [תשנ"ג], עמ' רפג-רפו).
"שילוח עבדים והקדשת בכור - לדרכם של חז"ל בלימוד פשוטו של מקרא", מגדים, ד (תשמ"ח), עמ' 22-9.
"להבחנת הרמב"ם בין דאורייתא לדרבנן", סיני, קב (תשמ"ח), עמ' רה-ריב.
"הבא במחתרת - ליחסו של המדרש לפשט", מגדים, ז (תשמ"ט), עמ' 15-9 [וראה להלן מס' 83].
"כלום נאמן הרמב"ם להעיד על נוסח ספרו?", סיני, קד (תשמ"ט), עמ' עו-פ.
"שרידי ספר המצוות לרמב"ם במשנה תורה שלו", דברי הקונגרס העולמי העשירי למדעי היהדות, חטיבה ג כרך א, ירושלים תש"ן, עמ' 186-180.
"מנין לעירובי תבשילין מן התורה? - לאופיו של מדרש ההלכה הקדום", סידרא, ו (תש"ן), עמ' 30-25.
"משכן העדות ובית הבחירה - לבירורו של ניגוד", מגדים, יא (תש"ן), עמ' 62-23.
"ארבעה שומרים הם?", שנתון המשפט העברי, טז-יז (תש"ן-תשנ"א), עמ' 218-145.
"'ממחרת השבת' - מבט חדש", מגדים, יד (תשנ"א), עמ' 26-9.
"שניות לדברי סופרים", סיני, קח (תשנ"א), עמ' נה-סג.
"מנין לספירת העומר מן התורה?", מ' בר-אשר (עורך), ספר היובל לר"מ ברויאר, ירושלים תשנ"ב, עמ' 448-417.
"אימתי הוא זמנו של הקהֵל?", תרביץ, סא (תשנ"ב), עמ' 194-177 (הדפסה נוספת עם
תיקונים: י' זולדן [עורך], ספר הקהֵל, ירושלם תשס"א, עמ' 462-435).
"תקיעת שופר בשבת", סידרא, ח (תשנ"ב), עמ' 37-19.
"למי המתין מלאך המוות? משהו לכרונולוגיה התלמודית", סיני, קי (תשנ"ב), עמ' רסו-רעא.
"למשמעו התנאי של הביטוי 'יש אם למקרא'", תרביץ, סב (תשנ"ג), עמ' 446-433.
"לדרכי פתרונן של סתירות ב'משנה תורה' לרמב"ם", סיני, קיב (תשנ"ג), עמ' נח-עא.
"לדרכם של חז"ל בלימוד פשוטו של מקרא - עוד לפרשת אמה עבריה", מגדים, כ (תשנ"ג), עמ' 34-21.
"יסודו המשפטי של המושג 'אומה': בין הרמב"ם לרמב"ן", שנתון המשפט העברי, יח-יט (תשנ"ב-תשנ"ד), עמ' 197-177.
"מנהג מבטל הלכה?", דיני ישראל, יז (תשנ"ג-תשנ"ד), עמ' קלה-קנד.
"עיונים במידת 'שני כתובים המכחישים זה את זה'", דברי הקונגרס העולמי הי"א למדעי היהדות, חטיבה ג כרך א, ירושלים תשנ"ד, עמ' 46-39.
"לגלגוליה של שיטת הרמב"ם על שביעית בזמן הזה", אסופות, ח (תשנ"ד), עמ' קסט-קפד.
"על גישת חז"ל לסתירות במקרא", סידרא, י (תשנ"ד), עמ' 55-39.
"לשון 'התעמר' בפרשנות התנאים", לשוננו, נח (תשנ"ד-תשנ"ה), עמ' 213-201. (וראה גם "שתי הערות", לשוננו, נט [תשנ"ו], עמ' 81).
"מגילת אסתר - תחפושת ספרותית", מגדים, כג (תשנ"ה), עמ' 70-57 (הדפסה נוספת: הדסה היא אסתר: ספר זיכרון להדסה אסתר רבינוביץ, הוצאת תבונות, אלון שבות תשנ"ז, עמ' 93-
106; עיבוד בתוך: ר"י מדן [עורך], פורים – סדרה לחגים, ישיבת הר עציון, אלון שבות תשע"ה, עמ' 86-75).
"כלום נתנו התנאים מניין למצוות?", סיני, קטז (תשנ"ה), עמ' מז-נח.
"לתולדות קידושא רבה", תעודה, י (תשנ"ו), עמ' 224-185.
"לשאלת אחדות הגותו של הרמב"ם", דעת, 37 (תשנ"ו), עמ' 51-37. [הדפסה נוספת: מ' חלמיש (עורך), דעת הרמב"ם – ילקוט מאמרים בחקר משנת הרמב"ם, הוצ' בר אילן, רמת-גן תשס"ד, עמ' 137-123].
"הלל של גאולה", א' ורהפטיג (עורך), ישועות עוזו: ספר זיכרון לר"ע קלכהיים, ירושלים תשנ"ו, עמ' 99-94.
"על הלכה חיצונה שנכנסה לפני ולפנים", תרביץ, סה (תשנ"ו), עמ' 229-225.
"פרקים בתלמודם של תנאים - לתולדות הכלל 'דבר שבחובה אינו בא אלא מן החולין'", סידרא, יב (תשנ"ו), עמ' 78-43.
"לאופיו של מדרש ההלכה התנאי: שתי סוגיות", תרביץ, סה (תשנ"ו), עמ' 438-417.
"ליסודי תפיסת ההלכה של הרמב"ם", שנתון המשפט העברי, כ (תשנ"ז), עמ' 149-103.
"משהו לאופיו של ספר שאלות עתיקות", אסופות, יא (תשנ"ח), עמ' נא-סג.
"למשמעו של ספר יונה", מגדים, כט (תשנ"ח), עמ' 90-75. [וראה עוד: "אכן, תפילה אמתית ותשובה אמתית - תשובה לתגובתו של פרופ' א' סימון", מגדים, לא (תש"ס), עמ' 135-133].
"עד היכן תוכחה? בין מסורת לפרשנות", סיני, קכא (תשנ"ח), עמ' ל-לו.
"קדושת ירושלם: בין חז"ל להלכה הכיתתית", תרביץ, סז (תשנ"ח), עמ' 28-5.
"בין תפילה למדרש: יציאת מצרים בקידוש של שבת ובתפילתה", AJS Review 23/1 (1998), עמ' א-יב.
"האלֹקים אמרה", לשוננו, סא (תשנ"ח), עמ' 173-171.
"על שום מה נאלמו המלאכים? - בין חקר תולדות האידיאות לחקר תולדות המימרה", אקדמות, ו (טבת תשנ"ט), עמ' 68-59. [וראה עוד: "לא קרב זה אל זה", אקדמות, ז (תמוז תשנ"ט), עמ' 90-89].
"בין 'פרשת העיבור' לברכת המינים", י' תבורי (עורך), מקומראן עד קהיר: מחקרים בתולדות התפילה, ירושלם תשנ"ט, עמ' עה-קב.
"לטיב זיקתו של התרגום המיוחס ליונתן למדרשי ההלכה", תרביץ, סח (תשנ"ט), עמ' 210-187.
"'בחריש ובקציר תשבֹּת' - אחד מקרא ושניים מדרש", סידרא, טו (תשנ"ט), עמ' 29-13.
"אימתי יושבים בסוכה? לשחזורה של משנה ראשונה", ד' בויארין ואחרים (עורכים), עטרה לחיים: מחקרים בספרות התלמודית והרבנית לכבוד פרופ' ח"ז דימיטרובסקי, ירושלם תש"ס, עמ' 104-87.
"קדושת ירושלים ב'מקצת מעשי התורה': עיון חוזר", תרביץ, סט (תש"ס), עמ' 150-145.
"לטעמה של הלכה במשנת הרמב"ם", Maimonidean Studies, 4 (2000), עמ' מה-פ.
"לתולדות מדרש הכתוב 'קללת אלֹהים תלוי': בין חז"ל להלכה הכיתתית ובין המשנה לתוספתא", תרביץ, סט (תש"ס), עמ' 538-507.
"פרשת המלך כיצד? לדרכי עריכתה של המשנה", סידרא, טז (תש"ס), עמ' 32-21.
"חמץ של אחרים: פרק בתולדות ההלכה", תעודה, טז-יז (תשס"א), עמ' 202-155.
"מה ראוי להסתיר בקריאת המקרא? על מקראות ותרגומים שקריאתם נאסרה", כנישתא, א (תשס"א), עמ' יג-מב.
"The Hebrew Slave in Tannaitic Law: History and Exegesis" , עיוני הלכה ומשפט לכבוד פרופ' א' קירשנבאום (דיני ישראל, כ-כא, תש"ס-תשס"א), חלק אנגלי, עמ' 1*-29*.
"לסדר העבודה ביום הכיפורים", מגדים, לג (תשס"א), עמ' 42-13 [וראה עוד: "כלום בזאת יבוא אהרן אל הקודש?", מגדים, לט (תשס"ד), עמ' 117-107;
"A Non-Rabbinic Law Rejected by the Tannaim", JQR,XCII (2001), p. 103-79.
"'לפני ד'': מקדש או ירושלם?", המעין, ניסן תשס"ב, עמ' 41-34.
"מיבנה לאושה: לגלגוליה של מסורת", J.S.I.J., א (2002), עמ' 9-1.
“Agency and Divorce Proceedings: On the Legal Methodology of Maimonides’ Mishne Torah”, Jewish Law Annual, XIV (2003), pp. 163-191.
"כיצד מועיל הפרוזבול? לתולדות ביאורה של תקנת הלל", שנתון המשפט העברי, כב (תשס"א-תשס"ג), עמ' 106-71.
"הרמב"ם כמפרש דברי עצמו", ספונות, ס"ח ח [כג], (תשס"ג), עמ' 163-117.
"לתולדות פרשנותן של פרשיות מעשר: בין מגילת המקדש לחז"ל", תרביץ, עב (תשס"ג), עמ' 111-85.
"'מת שאין לו מנחמים': עוד להשתקפות הגותו של הרמב"ם במשנתו ההלכתית", סידרא, יח (תשס"ג), עמ' 39-27.
"עדים זוממים: לפתרונה של חידה עתיקה - בעקבות ספרי זוטא דברים", תרביץ, עב (תשס"ג), עמ' 388-345.
"'היוצא לדרך': על דו-משמעות ועל תוצאותיה", לשוננו, סו (תשס"ד), עמ' 102-87.
"'ושמח את אשתו': לתולדות שיטת הרמב"ם", סיני – קובץ הרמב"ם במלאת 800 שנה לפטירתו, ירושלם תשס"ה, עמ' כב-ל.
"'אסטסיס היא זו': לפירושה של משנה סתומה", דיני ישראל, כג (תשס"ה), עמ' 58-31.
"כיצד אין לומדים רמב"ם? – לתולדות שיטת הרמב"ם במקורו של מעשר ראשון", תרביץ, עד (תשס"ה), עמ' 162-153.
"סיומה של מגילת תענית ותולדות ביאורו בתלמודים", בר-אילן, ל-לא (ספר הזיכרון לפרופ' מ"ש פלדבלום), רמת-גן תשס"ו, עמ' 162-119.
"מעשר בהמה: לשורשי המחלוקת ההלכתית בימי בית שני", מגילות, ד (תשס"ו), עמ' 87-55.
"ספירת שנות היובל בתורת התנאים: טקס של אמירה?", סידרא, כא (תשס"ו), עמ' 188-175.
"'לנכרי תשיך': לתולדות שיטת הרמב"ם", ב' איש שלום (עורך), בדרכי שלום: עיונים בהגות יהודית מוגשים לפרופ' ש' רוזנברג, ירושלם תשס"ז, עמ' 579-565.
"'The Lord Brought Us Forth from Egypt': On the Absence of Moses in the Passover Haggadah" AJS Review, 31 (2007), pp. 61-73.
"על גבולותיה של הכרעת ההלכה: לתולדות שיטת הרמב"ם ולגלגולי גישות שברקעה", דעת,61 (קיץ תשס"ז), עמ' 72-49.
"'אם זרחה השמש עליו': עיון חוזר", לשוננו, סט (תשס"ז), עמ' 395-391.
"היאך קיבל ר' יהושע את סמכותו של רבן גמליאל? על שני סיפורים למעשה אחד", תרביץ, עו (תשס"ז), עמ' 104-81.
"The Number of Judges in Ancient Israel", Jewish Law Annual, XVII (2007), pp. 27-61.
"לדרכי לימוד המקרא לאור פרשת עבודת יום הכיפורים: חליפת מכתבים בין הרב מרדכי ברויאר [ז"ל] ודוד הנשקה", מגדים, מז (תשס"ח), עמ' 33-9.
"שמיטת כספים ושנת השבע: לטיב הזיקה שביניהן", מ' בנוביץ ואחרים (עורכים), תורה לשמה: מחקרים במדעי היהדות לכבוד פרופ' ש"י פרידמן, ירושלם תשס"ח, עמ' 147-120.
"כמעין המתגבר: ספר המצוות לרמב"ם כביטוי להתפתחות חשיבתו ההלכתית", א' ארליך
ואחרים (עורכים), על פי הבאר: מחקרים בהגות יהודית ובמחשבת ההלכה מוגשים ליעקב
בלידשטיין, באר שבע תשס"ח, עמ' 182-151.
"לאופייה של פרשנות הרמב"ם לפרשיות הלכה שבתורה: בין נאמנות לתלמוד לבין צורך
ההגנה עליו", Maimonidean Studies, 5 (2008), חלק עברי, עמ' א-כא.
"'The day after the Sabbath' (Lev. 23:15): Traces and origin of an inter-sectarian polemic", DSD, (2008), pp. 225-247.,15
"לחשיבתו ההלכתית של הרמב"ם: בין דינאמיות פנימית לשמרנות ממסדית – לטיבה של ההלכה בספר המצוות", א' רביצקי (עורך), הרמב"ם - שמרנות, מקוריות, מהפכנות, ירושלם תשס"ט, עמ' 153-119.
"'עשה דוחה לא-תעשה': למקורו התַנאי של הכלל ולתולדותיו", תרביץ, עח (תשס"ט), עמ' 321-279.
"שתי הערות מיימוניות", המעין, נ (טבת תש"ע), עמ' 95-90.
"'By a Mighty Hand': An Explication of the Exegesis of the Passover Haggadah", Kenishta, 4, (2010), pp. 11-27.
"'אין נהרגין מן הדין': פרק בתפיסת ההלכה של הרמב"ם", י' רוט ואחרים (עורכים), תפארת לישראל - ספר היובל לפרופ' י' פרנצוס, ניו יורק תש"ע, עמ' 253-235.
"'בצלם דמות תבניתו': ברכה כמדרש ומשהו לשאלת האנתרופומורפיזם בתלמוד", סידרא, כ"ד-כ"ה (תשס"ט-תש"ע), עמ' 145-123.
"כיווּן התפילה אל הקודש: משנה כפשוטה והֵדיה בספרות התלמוד", תרביץ, פ (תשע"ב), עמ' 27-5.
"מצוות האבות ומצוות סיני: פרשת גיד הנשה כפרק בתפיסת ההלכה של הרמב"ם", צ' הבר וכ' כהן (עורכים), מבִּרכת משה: קובץ מאמרים במשנת הרמב"ם לכבוד רנ"א רבינוביץ, מעלה אדומים תשע"ב, עמ' 646-619. זכה בפרס תיגר למאמר מצטיין במשפט עברי מטעם הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן.
"'דֹדיך מיין': משהו למסורות המקרא שלתנאים", JSIJ, 10 (2012), עמ' 24-1.
"סעודת ליל הסדר: בין הלל להגדה",S. Secunda and S. Fine (eds.), Shoshanat Yaakov:
Ancient Jewish and Iranian Studies in Honor of Professor Yaakov Elman, Leiden 2012חלק עברי, עמ' א-כח.
"תפילת כהנים וברכתם במקדש: משנה ראשונה ותלמודם של תנאים אחרונים", א' עצמון וצ' שפיר (עורכים), כתבור בהרים: מחקרים בתורה שבעל-פה מוגשים לפרופ' י' תבורי, אלון שבות תשע"ג, עמ' 87-51.
"על רובדי הגדת הפסח במשנה", תרביץ, פא (תשע"ג), עמ' 45-25, כרך יובל לכבוד פרופ' י' זוסמן.
"ברכת המצוות: הלכה ותולדותיה", סידרא, כז-כח (תשע"ב-תשע"ג), עמ' 109-27.
זכה בפרס התכנית ללימודים מתקדמים ע"ש קולאץ', אוניברסיטת בר אילן.
"כיווּן התפילה – למקדש או לשאר כיוונים?", JSIJ, 12 (2013), עמ' 21-1.
"מלחמת הרשות: האמנם הלגיטימיות מוסכמת? עיון בספרות התנאים", שנתון המשפט העברי, כח (תשע"ד-תשע"ה), עמ' 110-45.
"'קריאת שמע דאורייתא'? בין אמוראי בבל לבעלי הסתמא, ומשהו לתופעת הסוגיא הכפולה", סידרא, לא (תשע"ו), עמ' 57-33.
"לתולדות תפילת העמידה: בין ברכה לתפילה", תרביץ, פד (תשע"ו), עמ' 395-345.
"הרמב"ם וירושלם: משהו לתכונותיו הספרותיות של 'משנה תורה'", א' פרזיגר (עורך), דרכי דניאל: מחקרים במדעי היהדות לכבוד פרופ' ד' שפרבר, רמת-גן תשע"ז, עמ' 66-53.
"על תשובה בדין ספירת העומר שיוחסה בטעות לרמב"ם ועל שיטת הרמב"ם בעניינה",סידרא, לב (תשע"ז), עמ' 211-203.
"פתיל תכלת וגדילי ציצית: בירורים בקיום מצוַת התכלת בציצית", אסיף, ה (תשע"ח), עמ' 405-358.
"מסגרתו של מניין התרי"ג כשיקול בהכרעת ההלכה של הרמב"ם: שתי סוגיות", א' אדרעי ואחרים (עורכים), הלכה ומשפט: ספר הזיכרון למנחם אֵלון, ירושלם תשע"ח, עמ' 397-373.
"'שמחה היא לו': משהו על תוספות למשנה וגלגוליהן", תרביץ, פה (תשע"ח), עמ' 397-371.
"טף של עיר הנידחת: מקרא, מדרש, רמב"ם", א' שנאן וי"י יובל (עורכים), דברי חכמים וחידותם: פרשנות התנ"ך בספרות חז"ל וימי הביניים – ספר יובל לכבוד ח' מאק, ירושלם תשע"ט, עמ' 170-135.
"בכור בהמה טהורה בחוץ לארץ: מן התלמוד אל הרמב"ם - וחזרה", מ' בר-אשר ואחרים (עורכים), ספר זכרון לפרופ' מ' בניהו, ירושלם תשע"ט, עמ' 274-241.
"איגרת השמד: לטיב תוכנה ההלכתי ולייחוסה לרמב"ם", דיני ישראל, לג (תש"ף), עמ' 146-109.
"מה חידש רבן יוחנן בן זכאי בדין 'חדש'? תקנה ותולדות פרשנותה", ד' בויארין ואחרים (עורכים), תעודה – אוניברסיטת תל-אביב, ל"א (תשפ"א): מתלמידיו של אהרן לזכרו של פרופ' אהרן שמש, בדפוס.
"קריאת התורה של יום הכיפורים במקדש: בין משנה ראשונה למשנה אחרונה", תעודה – אוניברסיטת תל-אביב, ל"ג: לכבודו של פרופ' ב' בר-כוכבא, בדפוס.
ביקורת ספרים:
"על ההתנתקות מן האנושיות", אקדמות, כו (ניסן תשע"א), עמ' 185-171 [ראה עוד: "על מוסר ועל פסידו מוסר: תשובה לדני סטטמן", אקדמות, כז (חשוון תשע"ב), עמ' 247-231].
"יהודים, מילים וכישלון מהדהד", השילוח, 3, שבט תשע"ז, עמ' 208-200
ערך אנציקלופדי:
"Tithing", J.J. Collins and D.C. Harlow, The Eerdmans Dictionary of Early Judaism, Michigan 2010, pp. 1310-1312.
קורסים
קורס | 02-476-26 | מועדי ישראל-גלגולן של מסורות | 2 שעות שנתיות | שנתי | לבוגרי/רות בתי"ס דתיים וישיבות |
תחומי מחקר
תולדות ההלכה; ספרות ההלכה של התנאים; כתבי ההלכה של הרמב"ם
- תאריך עדכון אחרון: 19/07/2022